Thursday 26 February 2015

Nakkkk gemokkkk!!!

Assalamualaikum...

Bertemu kembali kawan2!  Ok, nk bagitahu nie yang saya sekarang tengah stress..hahahaa istilah gemok tue terlalu sukar bagi saya...dari dulu badan memang tak naik2, makan banyak mana pon, makan tido kat umah pon sama je, maintain je tak penah seumur hidup mencapai 50...huhu mesti ramai orang perempuan kat luar sana, nak kurus....nk kurus...berbeza dengan saya...bukan sebab saya tak bersyukur, tapi bmi tak stabil sebenarnya..berat tak cecah 45kg pon sekarang...wanita memang idamkan pon bentuk badan cantikkan...  slim.. bercutting...kurus memang akan nampak macam tak sihat je kan...lagi-lagi bentuk kerengga...wowww saya jeles okayy!!!  Huhu so, target 47kg+ , sebenarnya untuk kepuasan diri sendiri...

Tapi target saya nak naikkan 3kg dalam masa dua minggu je..sempat ke nie...huhu sebab nak pergi pemeriksaan fizikal untuk memohon jawatan spa...akak pon suggest la makan pil vitamin b complex. Vit nie ada B1(thiamine), B2(riboflavin), B3(niacin), B5(pantothenic acid/asam pantotenat), B6(pyridoxamine), B9(folic acid/asam folat), B12(cyanocob), B7(biotin), Kolin dan inositol. Ada 6 fungsi utama vit ini, antaranya ialah;

1 . Menghasilkan tenaga. Vit B1 diperlukan oleh tubuh untuk membantu mengubah karbohidrat dari makanan kita menjadi glukosa. Vit B diperlukan pada tingkat sel untuk mengubah glukosa menjadi energi. Kekurangan Vit B ini akan menyebabkan lesu dan mudah keletihan.

2 . Sistem saraf dan tubuh yang sihat. Vit B juga sangat penting untuk kesihatan fungsi sistem saraf. Vit B5 diperlukan agar kelenjar adrenal bekerja dengan baik untuk menghasilkan beberapa hormon dan zat pengatur saraf. Vit B1, vit B6 dan vit B12 sangat penting untuk mengatur seluruh saraf agar bekerja dengan lancar, termasuk fungsi syaraf pada sistem otak kita. Vit B6, yang juga dikenal dengan pyroxidine, yang membantu tubuh dalam membuat hormon-hormon tertentu, serta senyawa kimia khusus dalam otak yang disebut dengan neurotransmitter. Vit b3, b6, b9, b12 juga membantu menghasikan sel darah merah, yang akan membantu mencegah anemia. Vit B9 atau yang kita kenal dengan asam folat, yaitu dikenal sangat penting bagi ibu hamil untuk mencegah cacat tabung saraf pada janin selama pertumbuhan didalam kandungan. Kekurangan salah satu dari Vit B Kompleks menyebabkan perasaan mudah stres, cemas dan depresi.

3 . Pencernaan yang baik. Vit B1, b2, b3 dan b6 sangat penting untuk pencernaan dengan membantu produksi HCl (asam klorida), untuk membantu pemecahan lemak, protein dan karbohidrat. Kekurangan dalam salah satu menyebabkan pencernaan terganggu, akibatnya tubuh juga akan kekurangan nutrisi penting. Fungsi Vitamin B1 adalah menjaga keseimbangan air dalam tubuh,  Jika kekurangan Vit B1 dapat menyebabkan beri-beri dan neuritis, selera makan menurun, dan peredaran cairan tubuh akan terganggu.

4. Kesihatan Rambut dan Kuku. Selain diatas, Vit B sangat penting untuk RNA, DNA dan reproduksi sel tubuh. Kekurangan salah satu dapat menyebabkan kulit kering, kulit kusam, dermatitis, keriput, mudah berjerawat, ruam, rambut rontok dan kuku pecah.

5. Mengawal kadar kolesterol yang sihat.
Vit b1 membantu penyerapan lemak pada usus, dan membantu metabolisme karbohidrat. Vit b3 atau niasin, telah terbukti membantu menurunkan kadar kolesterol “jahat” atau LDL , namun meningkatkan kadar kolesterol “baik ” atau HDL . Dengan demikian akan membantu mencegah pengerasan pembuluh darah atau asteroklirosis. Hal ini pada akhirnya akan mencegah penyakit peringkat utama penyebab kematian terbanyak, iaitu jantung (b12 mengurangkan paras homocysteine ​: asid amino dianggap menyumbang kepada penyakit jantung apabila ia berlaku pada paras yang tinggi), darah tinggi.

6. Mengelak penyakit kanser. Vit b9 (folat atau asid folik) boleh membantu mencegah kanser payudara, kanser kolorektal, dan kanser pankreas, dan juga risiko penurunan kecacatan kelahiran apabila diambil oleh wanita hamil. Vit b12 boleh mengurangkan risiko kanser pangkal rahim.

Kesan kekurangan vit b akan menyebabkan anemia, keletihan, kekurangan selera makan, kesakitan abdominal, kemurungan, kepekakan, jangkitan pernafasan, otot kejang, keguguran rambut, eczema, membantutkan pembesaran kanak-kanak dan kesan kelahiran.

Namun perlu diingatkan juga pengambilan melebihi 200mg sehari  akan menyebabkan overdose dan kesan sampingan lain akan ada seperti sakit perut, sembelit, mual, muntah, pusing, perubahan warna urin, sering buang air kecil, cirit-birit, kemerahan pada kulit, dan gatal-gatal.

Itu informasi yang diperolehi daripada web2 lain. Memang betul, masya Allah... berselera gila makan...sehari boleh makan 4kali nasi...huhu kalo tak makan je, kepala pening, rasa berasid je perut... macam masuk angin...makan tak sampai sejam pon dah terasa nak makan lagi..siyesly!!  Doa2 kan saya jela ye...capai target tue...tata c u next entry

*resultnya tak lepas...berat min yang dia nak 46kg, saya kurang 1kg je...huhu mungkin vit tue ambil masa yang lama...tak apelah, 2minggu tue naik la 2kg setengah...dah tak ada rezeki..

Sumber: http://www.carakhasiatmanfaat.com/artikel/manfaat-vitamin-b-kompleks-bagi-kesehatan-kita.html

hahahaa sowi gambo xsenonoh :P e

No comments:

Post a Comment